RC-tuotteiden takuu
RC-tuotteiden takuu poikkeaa normaalista kuluttajatuotteiden takuusta. Takuuasiat poikkeavat siksi, että RC-tuotteet joutuvat välillä äärimmäisen kovalle rasitukselle. Useimmat tuotteet on kyllä tehty kestämään kovaakin käsittelyä, mutta rajan vetäminen on haasteellista. Aika usein on myös vaikeaa tietää sitä, että johtuuko tuotteen rikkoutuminen valmistajan virheestä vai kuluttajan huolimattomasta käytöstä. RC-tuotteet vaativat myös jatkuvaa huoltoa ja kunnon tarkkailua. Esim. laakerit ruostuvat nopeasti jos tuote jätetään kosteana hyllylle. RC-tuotteiden takuussa liike toimittaa uuden osan rikkoutuneen tilalle. Eli liike ei vastaa työstä aiheutuvista kustannuksista.Huom! Älä koskaan yritä itse korjata viallista komponenttia kysymättä Hobbylinnasta. Valmistajan takuu yleensä raukeaa näissä tapauksissa. Älä myöskään vaihda esim. nopeudensäätimen liitintä autoosi kysymättä. Asiakkaan tehtävänä on aina tarkkailla tuotteen toimintaa, käyttö täytyy lopettaa välittömästi jos epäilet, että laite ei toimi normaalilla tavalla.
Yleisimmät ja samalla haastavimmat takuuasiat koskevat LiPo-akkuja, moottoreita ja säätimiä.
LiPo-akut
Lähes poikkeuksetta LiPo-akun pullistuminen johtuu siitä, että akkua on kuormitettu liikaa virranantokykyyn nähden, akkua on säilytetty liian täytenä tai akun jännite on päästetty liian alas (<3V/kenno). Erittäin tärkeää on se, että akkua säilytetään oikeassa jännitteessä. Yhden kennon jännite pitää olla säilytyksessä 3.6V-3.9V (2S=7.4-7.8V) jännitetasolla, ja tarvittessa tehdä ylläpitolataus kuukauden välein. Asiakkaan tehtävä on varmistaa, että akun C-arvo on riittävä moottorille ja se, että lataus ja säilytys tehdään asianmukaisesti. Älä lataa akkuja lämpimänä, anna akun jäähtyä ajon/lennon jälkeen. Jos akussa on valmistusvirhe, niin yleensä vika ilmenee heti käytön alkuvaiheessa. Jos siis huomaat käytön alkuvaiheessa ongelmia niin ota välittömästi meihin yhteyttä – näin sinulla on mahdollisuus saada tuote takuun piiriin.
NiMh akku
Myös NiMh akun saa vioittumaan jos akku jätetään tyhjänä säilytykseen. Muista aina ajon jälkeen ladata se vähintään puoleenväliin (latausaika esim. 1/2 siitä, että akku täyttyisi). Jos akku toimii alussa niin voidaan sanoa, että oikein käytettynä se toimii myös monta tulevaa latausta.
Huom! Akuille myönnetään ainoastaan toimintatakuu.
Eli akun pitää toimia kun paketti on juuri vastaanotettu.
Sähkömoottori ja nopeudensäädin
Valveutunut asiakas seuraa moottorin ja säätimen lämpötilaa vähintään siinä vaiheessa kun uusi ladattu akku vaihdetaan tyhjäksi ajetun tilalle. Jos huomaat, että säädin tai moottori on niin lämmin, että niihin ei ole miellyttävää koskea – käyvät ne luultavasti liian kuumina. Yleensä ongelmat johtuvat juuri ylilämpenemisestä ja siksi seuranta on tärkeää. Jos ne käyvät kuumina, niin kannattaa pitää noin 20 minuutin tauko ennen seuraavan ajon alkamista. Voit myös helpottaa rasitusta lyhentämällä välitystä tai parantamalla ilman kiertoa. Harjallisella moottorilla on toimintatakuu, mutta ei pidempää takuuta. Yleensä harjallisessa moottorissa hajoaa hiiliharjat jos esim. pieniä kiviä pääsee tuuletusaukoista sisälle.
RC-autoissa ongelmia aiheuttaa myös kosteus. Vaikka tuotteissa mainostetaan roisketiiveydellä, niin se ei tarkoita sitä, että auton voisi ajaa syvään lätäkköön. Jos ajat vahingossa auton märäksi niin keskeytä ajaminen, irroita välittömästi akun johto säätimestä ja pyyhi auto kuivaksi ja anna sen kuivua yön yli. Luultavasti auto toimii normaalisti seuraavana päivänä. Jos jatkat ajoa kosteudesta välittämättä, niin vaarana on, että säädin menee oikosulkuun ja tulipalovaara on lähellä.
Huom! Jotta nopeudensäädin menee takuuseen, täytyy sen olla ulkoisesti hyvässä kunnossa. Jotkin valmistajat vaativat myös sitä, että muutoksia ei saa säätimeen tehdä. Muutoksiin kuuluu mm. virtaliittimen vaihtaminen. Älä myöskään avaa itse nopeudensäädintä, vastaanotinta tai radiolähetintä.
Polttomoottorin kiinnileikkautuminen
Polttomoottorit ovat perusrakenteeltaan yksinkertaisia. Yleisin syy moottorin kiinnileikkautumiseen on se, että seosruuvit asetetaan liian kireälle (ylä- ja alaneula). Tämä tarkoittaa sitä, että moottori ottaa suhteessa liikaa ilmaa ja se saa liian vähän voitelua. Tämä taas tarkoittaa sitä, että moottori ylikuumenee ja pahimmassa tapauksessa leikkaa kiinni. Moottori voi myös lämpöleikata jolloin se vain sammuu yhtä-äkkiä. Molemmissa tapauksissa vähintään sylinteriputki ja mäntä täytyy uusia. Voit välttää kiinnileikkautumisen varmistamalla, että moottori käy riittävän rikkaalla. Pakoputkesta tulee tulla näkyvästi pakokaasua aina kiihdytyksessä. Varmista myös se, että käytät laadukasta ja tunnettua polttoainetta.
Voimansiirron osat
Voimansiirron osat ja kuluvat osat eivät kuulu RC-tuotteissa takuun piiriin. Tuotteen pitää toimia uutena, mutta kun se on jo otettu käyttöön, ei takuu ole enää voimassa. Esimerkiksi useissa RC-autoissa on paljon tehoa, ja omalla ajolla auton voi saada rikki muutamassa minuutissa. Jos ensin on liukas pinta, ja sitten renkaat saavatkin pitoa, niin usein se voi tarkoittaa kovassa pyörimisnopeudessa rattaiden rikkoutumista. Useissa autoissa on luistokytkin jonka tehtävänä on suojata voimansiirtoa, on tärkeää, että harrastaja säätää sen oikealle kireystasolle.
Servot
Yleensä edullisemman luokan RC-autoissa on muovirattaiset servot vakiona (alle 300€ RC-autot). Ne ovat tehty kestämään normaalia käyttöä, mutta kovemmassa käytössä rattaat saattavat antaa periksi. Servon muovirattaat rinnastetaan voimansiirron osiin eikä niillä ole takuuta. Voit kyllä tiedustella hyvää tarjousta metallirattaisesta servosta jos servon rattaat ovat menneet rikki liian nopeasti. Muista myös säätää servon liikerata siten, että ääripäiden stopparit eivät ota kiinni käännöksessä.
Tuotteiden modifiointi
Kaikenlainen tuotteiden modifiointi ja muutokset laitteisiin tai niiden varaosiin saattaa vaikuttaa takuun läpimenoon.
Takuuasian hoitaminen
Älä lähetä kokonaista RC-autoa, lennokkia tai helikopteria ilman pyyntöä takaisin. Takuu koskee viallista komponenttia joka korvataan uudella. Työn osuus ei kuulu takuun piiriin. Asiakas voi ohjeiden mukaan lähettää viallisen komponentin takaisin asiakaspalautuksena meille tutkittavaksi. Jos vika havaitaan, ja sitä ei ole väärin käytetty, niin se korvataan uudella tai vastaavalla takuukorjatulla. Jos palautat kokonaisen auton, lennokin tai helikopterin meille tutkittavaksi/korjattavaksi niin joudumme yleensä veloittamaan työkustannukset sekä osittain rahtikulut.
Käyttöohjeet
Lue käyttöohjeet tarkasti ennen tuotteen käyttöönottoa. Valitettavasti harrastetuotteissa myyntimäärät ovat sen verran pieniä, että kaikkiin tuotteisiin ei löydy suomenkielisiä ohjeita. Jos sinulla on vaikeuksia kääntää tekstiä, kysy aina meiltä. Autamme sinua mielellämme.
Jos olet seurannut näitä ohjeita, lukenut tarkkaan tuotteen käyttöohjeen – ja silti esim. sähkömoottori/säädin tai polttomoottori on mennyt tuotteen ostopäivästä 30 päivän sisällä epäkuntoon, ota meihin yhteyttä.
Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä palvelumme varmistamiseen, henkilökohtaisten tarjousten tekemiseen ja asiakaskokemuksen parantamiseen. Jos et hyväksy alla olevia valinnaisia evästeitä, tämä voi vaikuttaa sivuston toimintaan. Jos haluat tietää enemmän, lue evästekäytäntömme tästä.